استاندارد خدمات یادگیری برای تحصیلات غیر رسمی

استاندارد خدمات یادگیری برای تحصیلات غیر رسمی

خدمات یادگیری برای تحصیلات غیر رسمی و آموزش ISO 29990

استاندارد خدمات یادگیری برای تحصیلات غیر رسمی و آموزش ایزو ۲۹۹۹۰
سازمان ها در تمامی نقاط دنیا به اهمیت به اشتراک گذاری دانش پی برده اند. در نتیجه تقاضا و رشد برای تحصیلات غیر رسمی (آموزش‌های غیررسمی به آن دسته از آموزش‌های سازمان‌یافته اطلاق می‌شود که برای مخاطبین خاصی که به تحصیلات رسمی اشتغال ندارند، برنامه‌ریزی می‌شود این نوع آموزش‌ها معمولاً توسط مؤسسات آموزش خصوصی، مراکز آموزش بزرگسالان، دانشگاه‌های خصوصی، مؤسسات مهارت‌آموزی، هنرستان‌ها و …. ارائه می‌شود) و برنامه های آموزش سازمانی که توسط تامین کنندگان خدمات یادگیری انجام می شود رو به افزایش است. از این رو مهم است تا تا سازمان ها یک برنامه یادگیری را برای کارکنانشان ترتیب دهند که این خود نیازمند به کارگیری یک سازمان تامین کننده خدمات آموزش (LSP) است که سازمان را به نتایج دلخواه سوق دهد.
ایزو۲۹۹۹۰:۲۰۱۰ یک استاندارد سیستم مدیریت کیفیت برای تامین کنندگان و ارائه دهندگان خدمات آموزشی و تحصیلاتی می باشد. ایزو ۲۹۹۹۰ یک مدل واحد و یکپارچه برای کیفیت و حالت حرفه ای انجام عملیات فراهم مینماید همچنین به عنوان یک نقطه مرجع مشترک برای تامین کنندگان خدمات یادگیری و مشتریان آن در راستای مفهوم پردازی،  توسعه و ارائه برنامه مشخص  در نظر گرفته شده است. برای برنامه های یکسان معمولا تعدادی از تامین کنندگان خدمات یادگیری وجود دارند و پیشنهادات خود را ارائه می کنند اما شاید تمامی این پیشنهادات شایسته و کارا نباشد.با وجود گواهینامه ایزو ۲۹۹۹۰ میزان شفافیت و امکان مقایسه برنامه های مختلف پیشنهادی توسط تامین کنندگان افزایش می یابد. ایزو ۲۹۹۹۰ نه تنها برای سازمان هایی که به دنبال یک شریک معتبر می گردند مفید است بلکه به تامین کنندگان خدمات یادگیری کمک می نماید تا ازثبات خود در فراهم کردن خدمات با کیفیت و افزایش اثربخشی سازمانی اطمینان یابد.
مزایا

  • بهبود قابلیت بازار- کسب و کار شما یک دید جهانی و اعتماد عمومی را از طریق نشان دادن تعهد به حصول اطمینان از یکپارچگی و تعالی برنامه های یادگیری به دست می اورد
  • کاهش هزینه ها- با پیروی از الزامات این استاندارد خدمات ناکارامد را از فرایند های خود حذف می نمایید و بدین طریق قادر به برنامه ریزی و تجزیه و تحلیل برای صنعت همیشه در حال تغییر خواهید بود.با اقدام سریع شما می توانید ضرر های مالی و اعتباری بالقوه را به حداقل برسانید.
  • رسمیت بین المللی وتوسعه فعالیت‌های آموزش در اثر اجرای استاندارد ایزو ۲۹۹۹۰

 

کتابچه راهنمایی  UNESCO برای به رسمیت شناختن و معادل سازی

تحصیلات غیر رسمی

فهرست

پیام دستیار مدیر مرکز آموزش یونسکو

سپاسگزاری از سوی مدیر آژانس یونسکو

مرکز آموزش مادام العمر یونسکو

مقدمه

چشم انداز

اهداف

اصول

حوزه های کلیدی در سطح  برنامه ملی

۱٫راه اندازی یک استراتژی ملی برای RVA

  1. ایجاد تسهیلات در سیستم RVA به نحوی که در دسترس تمامی اقشار جامعه قرار بگیرد .
  2. تبدیل RVA به بخش جدایی ناپذیر اموزش و پرورش

۴٫ایجاد یک کارگروه ملی با مشارکت تمامی ارگان های مربوطه

۵٫ظرفیت سازی پرسنل با تجربه برای توسعه  RVA

۶٫طراحی و ایجاد مکانیزم بودجه پایداربرای توسعه RVA

تعهدات  یونسکو

واژه نامه

کتاب شناسی

 

انتشار یافته توسط :

UNESCO Institute for Lifelong Learning

© UIL 2012

آلمان                                                                         UIL/2012/PI/H/3rev2

پیامی از سوی دستیار مدیر آموزش یوسنکو

با توجه به نقش بسزایی یونسکو رد راستای توسعه چشم انداز های سیستم آموزش مادام العمر مبتنی بر اقتصاد جهانی , پیشرفت توام با صلح و همگامی با توسعه پایدار و ظرفیت سازی برای بهبود زندگی مردم.

به اطلاع می رسانیم که در راستای همراهی با تغییرات سریع و روز افزون و چالش های ناشی از آن در صدد یافتن راه حلی برای رفع مشکلات میباشیم. و هم اکنون بیشتر از هر دوره دیگری بر سیستم آموزش  و یادگیری از خلال زندگی روز مره و برای بالا بردن سطح کیفیت  زندگی و توسعه اجتماعی و مهادرت بخشی به اقشار مختلف اجتماع می باشیم. سیستم آموزش و یادگیری مادام العمر اکنون بعنوان یکی از اصول بسیار حیاتی برای دست یافتن به اهداف نامبرده می باشد.

سیستم آموزش و یادگیری مادام العمر می تواند در سطوح مختلف و برای سنین مختلف مدرسه تا دانشگاه و فارغ التحصیلی را در بر بگیرد . و در کنار تحصیلات رسمی قابل ارائه می باشد.

درسالهای اخیر در کنار سیستم سنتی آموزش برخی از کشور های عضو اقدام به  انجام امور زیر بنایی برای ایجاد و توسعه مکانیزم به رسمیت شناختن و اعتبار بخشی به آموزش غیر رسمی  نموده اند و بسیاری از کشور ها نیز در حال پیوستن به سیستم  (RVA) می باشند.

دنیا هر روزه به جهت افزایش برنامه های  فقر زدایی و ایجاد فرصت های شغلی و توسعه اجتماعی به اهمیت روز افزون وجود(RVA) بیشتر واقف گردیده ایم.

برنامه عملکردی ” بلم ” در سال ۲۰۰۹ توسط  ۱۴۴ کشور  عضو یونسکو  در برزیل (CONFINTEA VI) ششمین کنفرانس بین المللی آموزش بزرگسالان به رسمیت شناخته شد.

این برنامه برنقش یادگیری مادامالعمر برای حل و توسعه مشکلات جهانی تاکید می نماید. این برنامه صریحا  بر نقش یونسکو را بر توسعه دستور العمل های برای به رسمیت شناختن و ارزش گذاری بر مدارک تحصیلات غیر رسمی  می پردازد. و از کشور های عضو  درخواست می نمایند تا به پایه گذاری و توسعه و بهبود شیوه های به رسمیت شناختن و ارزش گذاری و معادل سازی مدارک تحصلات غیر رسمی بپردازند .

(UIL) – مرکز اموزش و یادگیری مادالم العمر یونسکو مسئول اصلی به نتیجه رساندن برنامه عملکردی بلم می باشد. (UIL) بعنوان نماینده یونسکو پیشقدم برای هر گونه همکاری با اعضای دایم یونسکو برای نوشتن برنامه به رسمیت شناختن  و معادل سازی اموزش غیر رسمی . و انعکاس نتایج عملکرد کشور های مختلف در این حوزه برای به اشتراک گذاشتن با اعضا جهت توسعه (RVA).

(UIL) متشکل از کارشناسان حرفه ای هستند که دارایی نمایندگی در نقاط مختلف دنیا بود و اقدام به ارائه مشاوره به کشور ها م در راستای بستر سازی برای مطالعات در خصوص سیاست های RVA و تجربیات UIL بر اساس ماده ۳۳ کنفرانس یونسکو در سال ۲۰۰۵ می باشند .

هدف اصلی این برنامه عملکردی ” برای راه اندازی اصول اصلی و مکانیسم اعضا در راستای توسعه پروسه به رسمیت شناختن تمامی انواع اموزش اعم از رسمی ( اموخته شده در مراکز آموزشی ) و غیر رسمی ( اموخته شده بر اساس زندگی روزمره ) می باشند. این کتابچه رهنما الزاما تعهد اور نبود  و هر کشوری با توجه به نیاز های خود می تواند از این برنامه بهره برداری نماید.

یونسکو همانطور که در این دستور العمل به ان بارها اشاره خواهد شد . متعهد می گردد با ارائه کمک های فنی برای ظرفیت سازی، تسهیل گفت و گو ارگان های مختلف , اشتراک گذاری تجربیات کشورهای عضو، انجام تحقیقات بین المللی در راستای   هدف محقق نمودن برنامه ” یادگیری و اموزش مادام العمر برای همگان ” .

کیان تنگ دکترا

دستیار مدیر آموزش یونسکو

 

پیام تشکر از سوی مدیر  مرکز آموزش و یادگیری مادام العمر یونسکو        ۲

برنامه توسعه دستورالعمل یونسکو برای به رسمیت شناختن آموزش غیر رسمی یک فرایند  کاملا مشارکتی بوده و سعی گردیده تا پیشنهاداتی در تمامی حوزه های کلیدی به اعضا ارائه گردد. فرصت را غنیمت شمرده و از تمامی مقامات ۴۲ کشور عضو که با مشارکت و ارائه بازخورد سیاست های  به رسمیت شناسی  (RVA)  ما را یادی نموده اند .

از کارشناسان بین المللی شرکت کننده در نشست سال ۲۰۱۱ در خصوص بررسی و به اشتراک گذاشتن تجارب کسب شده در این زمینه متشکرم .

سابین سیدل، کارشناس از موسسه پژوهش و برنامه ریزی، آلمان توسعه؛

عبدالله عابدناله ، مدیر مرکز ملی توسعه منابع انسانی، اردن؛

Kaylash Allgoo، مدیر صلاحیت موریس سازمان، موریس؛

کاسترو، مدیر کل و سارا النا مندوزا، معاون مطالب متنوع

معاون موسسه ملی برای آموزش بزرگسالان (INEA)، مکزیک، سومبات Suwanpitak

دبیر دائمی وزارت آموزش و پرورش، تایلند؛

کارشناس مرکز اروپایی برای توسعه آموزش حرفه ای (Cedefop)؛

ریچارد والتر، هماهنگ کننده از انجمن توسعه آموزش و پرورش در آفریقا

ماری اودیله پائولت , کارشناس ملی بنیاد آموزش اروپا (ETF)

بدین ترتیب از همکاران دفاتر نمایندگی های منطقه ای و دفاتر ملی و موسسه های آموزشی که در این پروسه ما را حمایت نموده اند تشکر می نمایم.

تشکر ویژه دارم از بروهنه چاکرونو مدیر قسمت فنی اموزش فنی و حرفه ای یونسکو .

دانیلا Eroles و ماریا اگونیا مدیر دفتر منطقه ای آموزش و پرورش در امریکا لاتین و کارائیب،

ماجومدار، رئیس مرکز بین المللی یونسکو آموزش فنی و حرفهای برای اظهار نظر های ارزشمند خود را در پیش نویس نهایی از متن کتاب.

همچنین از تلاش های  مدال انوئو , معاونت مادعاو سیاتگ , کارشناس ارشد  راتول رالدس چوترا , کارشناس برنامه  و جین یانگ کارشناس برنامه .

تمامی همکاران UIL  برای ابتکار مدل-Añonuevo،

مادو سینگ، متخصص ارشد برنامه؛

رائول والدس-Cotera بهترین، کارشناس ؛

جین یانگ، مدیر ارشد تخصصی برنامه.

بدین وسیله با با رونمایی از دستور العمل یونسکو برای  به رسمیت شناخت و معادل سازی اموزش غیر رسمی . من و همکارانم اعلام امادگی برای کمک به کشورهای عضو در این راستا را مجددا خاطر نشان می کنیم .

ارنه کارلسن

مدیر موسسه اموزش مادم العمر

 

دستور العمل یونسکو

برای ارزیابی و معادل سازی اموزش غیر رسمی

مقدمه

هدف و ماموریت اصلی ” موسسه اموزش مادم العمر ” این است که تمامی افراد به حق تحصیل دسترسی داشته باشند. گزارش فائوره – یادگیری باشیم ( ۱۹۷۲ ) و گزارش دلروس گنج اموزش (۱۹۹۶ ) کمک بسیار شایانی به توسعه سیاست ها و تجارب یادگیری مادام العمر برای اعضای یونسکو می باشند. تاکید بسیار زیادی برای یکپارچگی یادگیری  و نزدیکی سیستم آموزش رسمی و غیر رسمی و یادگیری در خلال زندگی روازنه و یادگیری درسطوح مختلف با اعضای خانواده , احتماع و همکاران , تفریحات و زندگی خصوصی می باشد.

زندگی پیچیده و متغییر دنیای کنونی , افراد را ملزم به یادگیری شایسته و منطبق با شرایط  ( دانش و مهارت ) با شیوه های مختلف و سریع نموده است.

در حال حاضر بیشتر جوامع بر سیستم سنتی آموزش در مراکز آموزشی و مدارک آن تاکیید داشته و ان را به رسمیت می شناسند. و شیوه آموزش و یادگیری غیر رسمی را به رسمیت نمی شناسند. عدم به رسمیت شناسی مدارک خیلی از افراد را متقاعد کرده که یادگیری خارج از سیستم سازمان های آموزشی عاملی برای پیشرفت آنها نمیباشد. این در حالی است که بسیاری از استعداد ای نهفته در اجتماع غیر قابل کشف و بهره برداری قرار می گیرند. بنابر این  لزوم یادگیری غیر رسمی برای تمامی سطوح مخلتف سنی بالخص نوجوانان و جوانان و به رسمیت شناختن مدارک آنها  بر همگان آشکار است.

به رسمیت شناختن, ارزیابی و رسمیت بخشیدن ( راو ) * recognition, validation and accreditation

برای شیوه های آموزش غیر رسمی و نتایج و تجارب حاصله از ان در این کتابچه توضیحاتی داده شده است. و پیشنهاداتی را به ۱۴۴ کشور عضو  و هئیت امضا کنند بلم ارائه گردیده است .

بر اساس نیاز مبرم به وجود شیوه یادگیری و اموزش غیر رسمی بهمراه دیپلم تحصیلی ( غیر رسمی ) . کشور های عضو را به توسعه شیوه ها و زیر ساخت ها و مکانیسم ارزیابی و رسمیت بخشیدن و معادل سازی این شیوه فراگیر اموزشی تشویق مینمایم .

 

چشم انداز

( راو )این امکان را به افرادی که از شیوه آموزش و یادگیری غیر رسمی استفاده می کنند, می دهد که همانند شیوه رسمی از مدرک تحصیلی برخوردار باشند. عاملی که باعث ارزش بخشی به استعداد ها و تواناییهای ناشناخته در اجتماع می گردد. این پتانسیل ها از طریق شیوه های متنوع یادگیری در سطوح مختلف زندگی قابلیت نمایان شدن و بالقوه شدن را  دارد.  به رسمیت شناختن و ارائه مدرک تحصیلی به این شیوه آموزشی می تواند باعث بالا رفتن اعتماد به نفس افراد گردیده و آنها را ترغیب به یادگیری بیشتر و بهبود کیفیت نیروی کار می شود.  (راو) این امکان را به تمامی اعضای اجتماع برای بهره مندی از امکان تحصیل را میدهد.

هدف

کمک به کشور های عضو برای توسعه آموزش و تحصیل غیر رسمی و ارائه دستور العمل های برای نهادینه نمودن مکانیسم آموزش و به رسمیت شناختن این شیوه.

جزییات بیشتر درباره اهداف

  • خاطر نشان کردن اهمیت لاینفک برای رسیمت بخشیدن و ارزیابی و ارائه مدرک تحصیلی برای تحصیلات غیر رسمی
  • ایحاد یک سیستم ملی به منظور دسترسی به یک برنامه یکپارچه برای رسیمت بخشیدن به تحصیلات غیر رسمی .
  • حمایت از برنامه های کشور های عضو و ارائه کمک به کشورهای عضو برای ایجاد زیر ساخت ها و توسعه ابزارها، استانداردها و مکانیزم برای  رسمیت بخشیدن به تحصیلات غیر رسمی و ارائه مدرک تحصیلی معادل به آن .
  • ایجاد یک “پلت فرم” بین المللی برای تضمین گفتگوی مداوم در حوزه RVA میان کشورهای عضو  با هدف توسعه شیوه تحصلات غیر رسمی.

اصول

 

تضمین فراگیر بودن تحصیلات غیر رسمی برای عموم

  • تمامی افراد می بایست از حق دسترسی به تمامی شیوه های تحصیلی اعم از رسمی و غیر رسمی , برخوردار باشند.
  • ایجاد شرایط به رسمت شناختن و ارائه مدرک تحصیلی به تحصیلات غیر رسمی برای ایجاد شرایط یکسان و همگانی برای رشد توانمندی های عموم .
  • کسب اطمینان از بهره مندی افراد از شیوه های متنوع تحصیلی و دریافت مدرک تحصیلی برابر با آن .
  • بازتاب نیار های اعضای احتماع و جلب مشارکت دواطلبانه آنها در فعالیت ها.
  • ایجاد سیستم منعطف و متشکل از هر دو شیوه تحصیلی رسمی و غیر رسمی آموزشی و قابل دسترس بودن آن
  • سیستم اموزشی قادر به تامین نیاز های افراد با توجه به سطح تجربه آنها.
  • بهبود کیفیت ( راو ) در سطح ملی برای سمیت بخشیدن , ارزیابی و صدور مدرک تحصیلی معادل برای تحصلات غیر رسمی .

 

حوزه های کلیدی فعالیت ها در سطح ملی

  • راه اندازی و نهادینه نمودن ” راو ” بعنوان یکی از ابزار های کلیدی سیستم تحصیلی

تحصیلات مادام العمر فراتر از آموزش و پرورش رسمی ( سنتی ) می باشد چنانکه خارج از سیستم آموزش سازمانی در محل کار , خانواده , اجتماع و اوقات فراغت میتواند قابل یادگیری  وآموزش باشد. هدف استراتژی ملی برای راه اندازی و نهادینه و قابل دسترس نمودن عموم به امکانات این شیوه تحصیلی می باشد. این سیستم قابلیت توانمند سازی نیروی کار متبحر و ماهر برای بازار کار می باشد که این امر به خودی باعث توسعه حرفه ای و اجتماعی می گردد. اما می بایست در نظر داشت این سیستم تحصیلی بدون دریافت مدرک تحصیلی  ناقص می ماند. لزوما صدور مدارک معادل تحصیلی یکی از قسمت های مهم این استراتژی میباشد.

 

پیشنهادات :

  • راه اندازی و توسعه استراتژی تحصیلات مادام العمر ملی با ارائه مدرک تحصیلی معادل بعنوان یکی از ارکان اصلی آموزشی و ابزاری برای بهبود سطح رضایت شخصی و توسعه بازار نیروی کار ماهر .
  • افتتاح یک مرکز ملی برای ایجاد تسهیلات جهت ادغام دو شیوه تحصیلی رسمی و غیر رسمی و صدور مدارک مناسب با استاندارد های ملی و تنظیم چارچوب ارائه مدارک تحصیلی غیر رسمی NQF
  • توسعه و بهبود معادل سازی  مدارک تحصیلی با استفاده از استاندارد های ملی  کشورهای مختلف 

۲عمومی سازی دسترسی به “راو ” برای تمامی اقشار اجتماع

                                                                                         ۵

به رسمیت شناختن و ارائه مدرک تحصیلی به تحصیلات غیر رسمی  ضمن افزایش انگیزه برای یادگیری و فعالیت بیشتر در بازار کار و احتماع می گردد , باعث گسترش امکان تحصیل برای گروه های محروم از تحصیل نیز می گردد.

 

پیشنهادات

  • توسعه به رسمیت شناختن و ارزیابی  و ارائه مدارک تحصیلی قابل تحصیل برای افراد با مدارک معادل .
  • استفاده از هر دو شیوه ارزیابی تکوینی (که توجه بیشتر به شناسایی، و اسناد و مدارک پیشرفت یادگیری و به بازخورد به زبان آموزان) و ارزیابی تراکمی (که به صراحت هدف به اعتبار و تشخیص نتایج یادگیری، منجر به مدرک تحصیلی)؛
  • ارائه خدمات, اطلاعات، راهنمایی و مشاوره درباره RVA به طوری که افراد را از تواناییها و ظرفیتهای خود آگاه تر و به انها انگیزه یادگیری  افزایش یابد. اطمینان خاطر دادند که مدرک تحصیلی معادل انها قابل احترام
  • ارائه پشتیبانی ویژه برای افرادی که ترک تحصیل کرده اند , کارگران با سطح دانش پایین , گروه های آسیب پذیر از طریق شیوه تحصیل مادم العمر.

 

راه اندازی سیستم ادغامی برای ” راو ”

مدارک تحصیلی سیستم سنتی آموزش و پرورش با اشاره به مدت زمان  تحصیل , رشته , سطح و مرکز آموزشی ارائه می گردد. ادغام RVA و تحصیلات غیر رسمی به شیوه رسمی ( کلاسیک ), منجر به ایجاد رویه های جایگزین در  سیستم آموزش و پرورش و به  رفع نیازهای متنوع جامعه خواهد گردید .

پیشنهادات:

  • بهبود کیفیت سیستم آموزش و پرورش کلاسیک
  • آگاه سازی را راستای پذیرفتن تحصیلات غیر رسمی همانند تحصیلات کلاسیک
  • استفاده از سیستم ” راو ” بعنوان پلی بین شیوه های مختلف اموزشی و توسعه برنامه های ادغامی شیوه کلاسیک  و غیر رسمی
  • ایجاد شبکه همکاری بین موسسات اموزشی , کار افرینی و داوطلبانه در راستای توسعه ” راو” و به رسمیت شناختن مدارک تحصیلی معادل , نحوه ارزیابی , واحد های درسی و ….

 

 ایجاد همکاری ملی بین ارگان های مختلف  

ارگان های  مختلف اعم از سازمان های آموزشی کلاسیک , صنایع , کار افرینی وسازمان های مدنی – غیر دولتی , مراکز تحصیلی برای بزرگسالان ( نهضت سواد اموزی ) و  سایر ارگان های مشابه . ایجاد یک سیستم هکماری متعهدانه  و پایدار  با تعریف ساختار همجانبه و هوشمند برای جذب تمامی گروه های نامبرده . همچنین برنامه ریزی برای ایجاد یک سیستم حمایتی مالی برای توسعه ملی ” راو” .

پیشنهادات :

  • کسب اطمینان از اینکه نقش و مسئولیت های تمامی ارگان های عضو کار گروه ملی به درستی تعریف و تدوین گردیده است. بطوری که بتوانند یک ساختار ملی منسجم و هماهنگ  را برای نظارت بر طراحی، پیاده سازی و تضمین کیفیت RVA ایجاد نمایند.
  • تسهیل برای دریافت برنامه های کاربردی , سازماندهی ارزیابی و ارائه نتایج ازمون و صدور مدارک و سیستم تجدید نظر برای ازمون های “راو “
  • تلاش برای ایجاد زیرساخت های ضرروی اجرایی نمودن RVA در سطح ملی  برای عموم و تبدیل آن به یکی از نهاد های محلی در جوامع کوچک کار و اجتماعی

 

ظرفیت سازی برای پرسنل

آموزش مستمر و مداوم برای پرسنل , ارزیابان , تسهیلگران , و مشاوران  در راستای تضمین کیفیت و قابلیت اجرایی ” راو ” .

 

پیشنهادات :

  • کسب اطمینان از اینکه پرسنل واجد شرایط , مهارت ها و شایستگی برای کار در سیستم “RVA” می باشند. آیا می توانند به خوبی به مدیریت و ارزیابی و صدور مدارک بپردازند.
  • ایجاد یک سیستم برای آموزش پرسنل” RVA” و تسهیل شبکه ارتباطی برای تبادل تجارب و دانش در سطوح محلی و ملی در سراسر کشور، با هدف افزایش تواناییها و ظرفیتها برای توسعه بیشتر .

 طراحی مکانیزم بودجه پایدار

با توجه به اینکه ” RVA  ” دارای مزایای متعددی می باشند اما هزینه ها می تواند از عوامل بازدارنده برای توسعه ان باشند. به این دلیل نیاز به داشتن یک سیستم مالی پایدار برای حمایت گروه های محروم جامعه بود .

 

 پیشنهادات

  • تامین منابع مالی مکفی برای ایجاد زیرساخت های اولیه سیستم RVA .
  • ایجاد و بهبود مکانیسم تقسیم مالی پایدار با مشارکت تمامی گروه اهی ذینفع و ارگان های عضو کار گروه . این بودجه می تواند از محل بودجه دولتی و یا خصوصی و موسسات اموزشی و صنعتی بعنوان بودجه اموزشی تامین گردد.
  • شرایط ویژه ای برای دسترسی رایگان و یا کم هزینه برای گروه اهی اسیب پذیر احتماعی .
  • رفتار هزینه و سود تجزیه و تحلیل به منظور توسعه شواهد در مورد مزایای RVA برای افراد، شرکت ها، موسسات آموزش و پرورش و برای جامعه به عنوان یک کل.
  • کاهش نرخ یا رایگان برای گروه های آسیب پذیر و افراد
  • ارائه گزارش شفاف مالی از برنامه های “راو” به عموم.

 

 

تعهدات یونسکو

ایجاد یک سیستم برای تقویت همکاری های بین المللی در راستای ظرفیت سازی و تبادل تجارب کشور های عضو جهت ادغام سیستم یادگیری کلاسیک و  ” راو “.

نقش یونسکو در این راستا بسیار حیاتی می باشد:

در این زمینه، یونسکو یک نقش فعال در زمینه های زیر بازی:

  • یونسکو در حال توسعه برنامه نظارت ” راو ” برای جمع آوری و انتشار بهترین راه کاری های اجرا شده در کشور های محتلف می باشد.
  • تسهیل در شبکه گفت و گو در باره  سیاست ها ، به اشتراک گذاری تجربیات بین کشورهای عضو از طریق فعالیت های  برگزاری دوره های اموزشی برای بین ذینفعان اصلی در کشور های مختلف ؛
  • تسهیل در راستای افزایش مطالعات  هوشمند برای یافتن مکانیزم , ابزار ها  توسعه و بهبود ” راو ” در سطح بین المللی می باشد.
  • پاسخ به درخواست کشورهای عضو و ارائه کمک های فنی و حمایت برای ظرفیت سازی  و توانمند سازی گروه های ذینفع اصلی برای اجرای RVA است.

 

واژه نامه

Recognition, Validation and Accreditation (RVA) به رسمیت شناختن، اعتبار سنجی و اعتباربخشی (RVA) از تمام شیوه های یادگیری به نحوی که فرد را قادر به رویت نتیجه تحصیل غیر رسمی خود از طریق دریافت مدارک تحصیلی معادل با هدف ارزش نهادن بر طیف گسترده ای از تواناییها و ظرفیتهای (دانش، مهارت و نگرش ها)می باشد.

Recognition  به رسمت شناختن دانش کسب شده در سیستم تحصیل غیر رسمی و ارائه مدرک برای ارتقا جایگاه تحصیلی در احتماع

Validation ارزیابی نتایج تحصیلات غیر رسمی بر اساس استاندارد ها و نهاد معتبر .

Accreditation اعتباربخشی یک فرایند است که توسط یک مرکز رسمی و بر اساس نتایج ارزیابی و سنجش شایستگی با ارائه جوایز و یا مدارک (گواهی، دیپلم و یا عناوین). این گواهینامه ها دارای واحد و معادل و اعتبار همانند مدارک کلاسیک می باشد.

Competences and learning outcomes شایستگی  به معنی رضایتمندی از نتایج یادگیری دانش، مهارت و نگرش و توانمدی برای برخورد با موقعیت های مختلف می باشد.

Learning outcomes  دستیابی مهارت اموزان به دانش , درک درست از محتوای آموزشی ارائه شده به انها.

Formal, non-formal and informal learning یادگیری رسمی، غیر رسمی 

Formal learning یادگیری رسمی می گیرد که بطور کلاسیک در موسسات آموزش اموخته میشود و مدرک تحصیلی مناسب با آن ارائه می گردد. دولت برای تمامی برنامه های درسی و شیوه آموزش و ارائه مدارک برنامه ریزی و تمهیدات لازم را اجرا می کند.

Non-formal learning  آموزش غیر رسمی می تواند بعنوان جایگزین آموزش رسمی قرار بگیرید. در بعضی از موارد این بر اساس دوره های آموزشی می باشد. و بر اساس برنامه آموزشی صورت می گیرد . و گاهی هم بدون برنامه ریزی در خلال تجربه در محل کار و یا اجتماع آموخته میشود. می تواند قابل ارزیابی و ارائه مدرک نیز قرار بگیرید.

Qualifications and National Qualification Frameworks

Qualification  ارائه مدرک رسمی ( گواهی , دیپلم ) بعنوان دستاورد یادگیری برای استفاده جهت وارد شدن به بازار کار و یا ادامه تحصیل می باشد.

National Qualifications Framework (NQF)   چارچوب صلاحیت ملی (NQF)  بر اساس یک طبقه بندی از استاندارد های و معیارهای ملی که توسط مقامات ذی صلاح تدوین شده است .

Equivalence معادل سازی به معنی رسمیت دادن به نتایج یادگیری غیر رسمی و توانایها و ظرفیت های یک شخص خارج از سیستم کلاسیک آموزشی می باشد .

 

مرجع

Delors,J. et al. 1996. Learning: The Treasure Within. Report to UNESCO of the International Commission on Education for the Twenty-First Century, Paris: UNESCO.

Faure, E. et al. 1972. Learning to Be: The World of Education Today and Tomorrow, Paris: UNESCO. Original edition : Faure, E. et al. 1972. Apprendre à être, Paris: UNESCO-Fayard.

UIL. 2010.Belém Framework for Action. Harnessing the power and potential of adult learning and education for a viable future.

The final document of the Sixth International Conference on Adult Education (CONFINTEA VI) which was adopted on 4 December 2009.


استاندارد خدمات یادگیری برای تحصیلات غیر رسمی


لطفا جهت دریافت مشاوره رایگان برای اخذ مدرک مورد نظر اینجا خود کلیک فرمائید.

برچسب ها


دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


قانون نظام جامع آموزش و تربیت فنی، حرفه ای و مهارتی

طبق ماده ۱۲ فصل سوم قانون جرائم رایانه ای هرگونه کپی برداری از متن، شکل و ساختار و زمینه فعالیت این پایگاه اینترنتی ممنوع بوده و پیگرد قانونی دارد.
تمامی حقوق مادی و معنوی این وبسایت متعلق به موسسه پردیس بین المللی علم و فن دانشوران نیکان می باشد و هرگونه سوء استفاده از نام، لوگو و برند آن پیگرد قانونی خواهد داشت.
پایگاه اینترنتی www.pardis-ac.ir جهت اطلاع رسانی خدمات مربوط به موضوع فعالیت و اساسنامه موسسه بوده و این تارنما هیچ فعالیتی درزمینه ارایه یا صدور مدرک تحصیلی یا دانشگاهی ندارد.

مشاوره رایگان