خانه » دسته بندی مطالب » دستور العمل یونسکو برای ارزیابی تحصیلات غیر رسمی افراد
مقدمه
هدف و ماموریت اصلی ” موسسه اموزش مادم العمر ” این است که تمامی افراد یه حق تحصیل دسترسی داشته باشند. گزارش فائوره – یادگیری باشیم ( ۱۹۷۲ ) و گزارش دلروس گنج اموزش (۱۹۹۶ ) کمک بسیار شایانی به توسعه سیاست ها و تجارب یادگیری مادام العمر برای اعضای یونسکو می باشند. تاکید بسیار زیادی برای یکپارچگی یادگیری و نزدیکی سیستم آموزش رسمی و غیر رسمی و یادگیری در خلال زندگی روازنه و یادگیری درسطوح مختلف با اعضای خانواده , احتماع و همکاران , تفریحات و زندگی خصوصی می باشد.
زندگی پیچیده و متغییر دنیای کنونی , افراد را ملزم به یادگیری شایسته و منطبق با شرایط ( دانش و مهارت ) با شیوه های مختلف و سریع نموده است.
در حال حاضر بیشتر جوامع بر سیستم سنتی آموزش در مراکز آموزشی و مدارک آن تاکیید داشته و ان را به رسمیت می شناسند. و شیوه آموزش و یادگیری غیر رسمی را به رسمیت نمی شناسند. عدم به رسمیت شناسی مدارک خیلی از افراد را متقاعد کرده که یادگیری خارج از سیستم سازمان های آموزشی عاملی برای پیشرفت آنها نمیباشد. این در حالی است که بسیاری از استعداد ای نهفته در اجتماع غیر قابل کشف و بهره برداری قرار می گیرند. بنابر این لزوم یادگیری غیر رسمی برای تمامی سطوح مخلتف سنی بالخص نوجوانان و جوانان و به رسمیت شناختن مدارک آنها بر همگان آشکار است.
به رسمیت شناختن, ارزیابی و رسمیت بخشیدن ( راو ) * recognition, validation and accreditation
برای شیوه های آموزش غیر رسمی و نتایج و تجارب حاصله از ان در این کتابچه توضیحاتی داده شده است. و پیشنهاداتی را به ۱۴۴ کشور عضو و هئیت امضا کنند بلم ارائه گردیده است .
بر اساس نیاز مبرم به وجود شیوه یادگیری و اموزش غیر رسمی بهمراه دیپلم تحصیلی ( غیر رسمی ) . کشور های عضو را به توسعه شیوه ها و زیر ساخت ها و مکانیسم ارزیابی و رسمیت بخشیدن و معادل سازی این شیوه فراگیر اموزشی تشویق مینمایم .
چشم انداز
( راو )این امکان را به افرادی که از شیوه آموزش و یادگیری غیر رسمی استفاده می کنند, می دهد که همانند شیوه رسمی از مدرک تحصیلی برخوردار باشند. عاملی که باعث ارزش بخشی به استعداد ها و تواناییهای ناشناخته در اجتماع می گردد. این پتانسیل ها از طریق شیوه های متنوع یادگیری در سطوح مختلف زندگی قابلیت نمایان شدن و بالقوه شدن را دارد. به رسمیت شناختن و ارائه مدرک تحصیلی به این شیوه آموزشی می تواند باعث بالا رفتن اعتماد به نفس افراد گردیده و آنها را ترغیب به یادگیری بیشتر و بهبود کیفیت نیروی کار می شود. (راو) این امکان را به تمامی اعضای اجتماع برای بهره مندی از امکان تحصیل را میدهد.
هدف
کمک به کشور های عضو برای توسعه آموزش و تحصیل غیر رسمی و ارائه دستور العمل های برای نهادینه نمودن مکانیسم آموزش و به رسمیت شناختن این شیوه.
جزییات بیشتر درباره اهداف
اصول
تضمین فراگیر بودن تحصیلات غیر رسمی برای عموم
حوزه های کلیدی فعالیت ها در سطح ملی
تحصیلات مادام العمر فراتر از آموزش و پرورش رسمی ( سنتی ) می باشد چنانکه خارج از سیستم آموزش سازمانی در محل کار , خانواده , اجتماع و اوقات فراغت میتواند قابل یادگیری و اموزش باشد. هدف استراتژی ملی برای راه اندازی و نهادینه و قابل دسترس نمودن عموم به امکانات این شیوه تحصیلی می باشد. این سیستم قابلیت توانمند سازی نیروی کار متبحر و ماهر برای بازار کار می باشد که این امر به خودی باعث توسعه حرفه ای و اجتماعی می گردد. اما می بایست در نظر داشت این سیستم تحصیلی بدون دریافت مدرک تحصیلی ناقص می ماند. لزوما صدور مدارک معادل تحصیلی یکی از قسمت های مهم این استراتژی میباشد.
پیشنهادات :
۲عمومی سازی دسترسی به “راو ” برای تمامی اقشار اجتماع ۵
به رسمیت شناختن و ارائه مدرک تحصیلی به تحصیلات غیر رسمی ضمن افزایش انگیزه برای یادگیری و فعالیت بیشتر در بازار کار و احتماع می گردد , باعث گسترش امکان تحصیل برای گروه های محروم از تحصیل نیز می گردد.
پیشنهادات
راه اندازی سیستم ادغامی برای ” راو ”
مدارک تحصیلی سیستم سنتی آموزش و پرورش با اشاره به مدت زمان تحصیل , رشته , سطح و مرکز آموزشی ارائه می گردد. ادغام RVA و تحصیلات غیر رسمی به شیوه رسمی ( کلاسیک ), منجر به ایجاد رویه های جایگزین در سیستم آموزش و پرورش و به رفع نیازهای متنوع جامعه خواهد گردید .
پیشنهادات:
ایجاد همکاری ملی بین ارگان های مختلف
ارگان های مختلف اعم از سازمان های آموزشی کلاسیک , صنایع , کار افرینی وسازمان های مدنی – غیر دولتی , مراکز تحصیلی برای بزرگسالان ( نهضت سواد اموزی ) و سایر ارگان های مشابه . ایجاد یک سیستم هکماری متعهدانه و پایدار با تعریف ساختار همجانبه و هوشمند برای جذب تمامی گروه های نامبرده . همچنین برنامه ریزی برای ایجاد یک سیستم حمایتی مالی برای توسعه ملی ” راو” .
پیشنهادات :
ظرفیت سازی برای پرسنل
آموزش مستمر و مداوم برای پرسنل , ارزیابان , تسهیلگران , و مشاوران در راستای تضمین کیفیت و قابلیت اجرایی ” راو ” .
پیشنهادات :
طراحی مکانیزم بودجه پایدار
با توجه به اینکه ” RVA ” دارای مزایای متعددی می باشند اما هزینه ها می تواند از عوامل بازدارنده برای توسعه ان باشند. به این دلیل نیاز به داشتن یک سیستم مالی پایدار برای حمایت گروه های محروم جامعه بود .
پیشنهادات
تعهدات یونسکو
ایجاد یک سیستم برای تقویت همکاری های بین المللی در راستای ظرفیت سازی و تبادل تجارب کشور های عضو جهت ادغام سیستم یادگیری کلاسیک و ” راو “.
نقش یونسکو در این راستا بسیار حیاتی می باشد:
در این زمینه، یونسکو یک نقش فعال در زمینه های زیر بازی:
واژه نامه
Recognition, Validation and Accreditation (RVA) به رسمیت شناختن، اعتبار سنجی و اعتباربخشی (RVA) از تمام شیوه های یادگیری به نحوی که فرد را قادر به رویت نتیجه تحصیل غیر رسمی خود از طریق دریافت مدارک تحصیلی معادل با هدف ارزش نهادن بر طیف گسترده ای از تواناییها و ظرفیتهای (دانش، مهارت و نگرش ها)می باشد.
Recognition به رسمت شناختن دانش کسب شده در سیستم تحصیل غیر رسمی و ارائه مدرک برای ارتقا جایگاه تحصیلی در احتماع
Validation ارزیابی نتایج تحصیلات غیر رسمی بر اساس استاندارد ها و نهاد معتبر .
Accreditation اعتباربخشی یک فرایند است که توسط یک مرکز رسمی و بر اساس نتایج ارزیابی و سنجش شایستگی با ارائه جوایز و یا مدارک (گواهی، دیپلم و یا عناوین). این گواهینامه ها دارای واحد و معادل و اعتبار همانند مدارک کلاسیک می باشد.
Competences and learning outcomes شایستگی به معنی رضایتمندی از نتایج یادگیری دانش، مهارت و نگرش و توانمدی برای برخورد با موقعیت های مختلف می باشد.
Learning outcomes دستیابی مهارت اموزان به دانش , درک درست از محتوای آموزشی ارائه شده به انها.
Formal, non-formal and informal learning یادگیری رسمی، غیر رسمی
Formal learning یادگیری رسمی می گیرد که بطور کلاسیک در موسسات آموزش اموخته میشود و مدرک تحصیلی مناسب با آن ارائه می گردد. دولت برای تمامی برنامه های درستی و شیوه اموزش و ارائه مدارک برنامه ریزی و تمهیدات لازم را اجرا می کند.
Non-formal learning آموزش غیر رسمی می تواند بعنوان جایگزین اموزش رسمی قرار بگیرید. در بعضی از موارد این بر اساس دوره اهی اموزشی می باشد. و بر اساس برنامه اموزشی صورت می گیرد . و گاهی هم بدون برنامه ریزی در خلال تجربه در محل کار و یا اجتماع اموخته میشود. می تواند قابل ارزیابی و ارائه مدرک نیز قرار بگیرید.
Qualifications and National Qualification Frameworks
Qualification ارائه مدرک رسمی ( گواهی , دیپلم ) بعنوان دستاورد یادگیری برای استفاده جهت وارد شدن به بازار کار و یا ادامه تحصیل می باشد.
National Qualifications Framework (NQF) چارچوب صلاحیت ملی (NQF) بر اساس یک طبقه بندی از استاندارد های و معیارهای ملی که توسط مقامات ذی صلاح تدوین شده است .
Equivalence معادل سازی به معنی رسمیت دادن به نتایج یادگیری غیر رسمی و توانایهای و ظرفیت های یک شخص خارج از سیستم کلاسیک اموزشی می باشد .
مرجع
Delors,J. et al. 1996. Learning: The Treasure Within. Report to UNESCO of the International Commission on Education for the Twenty-First Century, Paris: UNESCO.
Faure, E. et al. 1972. Learning to Be: The World of Education Today and Tomorrow, Paris: UNESCO. Original edition : Faure, E. et al. 1972. Apprendre à être, Paris: UNESCO-Fayard.
UIL. 2010.Belém Framework for Action. Harnessing the power and potential of adult learning and education for a viable future.
The final document of the Sixth International Conference on Adult Education (CONFINTEA VI) which was adopted on 4 December 2009.
تاریخ :
بازدید :
دسترسی سریع
همکاری با مشاوران و نمایندگان
طبق ماده ۱۲ فصل سوم قانون جرائم رایانه ای هرگونه کپی برداری از متن، شکل و ساختار و زمینه فعالیت این پایگاه اینترنتی ممنوع بوده و پیگرد قانونی دارد.
تمامی حقوق مادی و معنوی این تارنما متعلق به مرکز غیرانتفاعی پردیس دانشگاهی علم و فن نیکان می باشد و هرگونه سوء استفاده از نام، لوگو و برند آن پیگرد قانونی خواهد داشت.
این تارنما جهت اطلاع رسانی خدمات مربوط به موضوع فعالیت و اساسنامه مرکز بوده و هیچ فعالیتی درزمینه ارایه یا صدور مدرک تحصیلی دانشگاه دولتی یا پیام نور یا آزاد یا علمی کاربردی ندارد.
این پیام فقط یک بار برای شما نمایش داده خواهد شد!
در صورت تکمیل و ارسال فرم درخواست مشاوره به همراه گواهینامه رشته مورد نظر یک کارت دانشپذیری به ارزش ۱۵۰.۰۰۰ هزار تومان برای شما ارسال خواهد شد.